Przejażdżka rowerem po zielonych drogach w promieniach wiosennego słońca to atrakcyjna wizja, prawda? Jest tylko jeden warunek. Rower musi być sprawny. W przeciwnym wypadku ta sama wizja z dodatkiem skrzypienia czy zdenerwowania na niedziałające przerzutki nie wygląda już tak ciekawie. Prostym sposobem na uniknięcie tego jest regularny serwis roweru i ewentualna wymiana poszczególnych podzespołów na czas.
Dlaczego przegląd roweru jest istotny?
Większość osób pamięta o regularnych przeglądach samochodów, być może po części dlatego, że są one obligatoryjne. Gorzej wygląda to w przypadku rowerów. Posiadacze jednośladów traktują serwis jako punkt, do którego należy się udać wtedy, kiedy coś nie gra. A to duży błąd!
Regularny serwis pomaga przede wszystkim wykryć nieprawidłowości zanim dojdzie do poważnej awarii. W niektórych przypadkach wystarczy dokręcenie poszczególnych elementów lub ich regulacja, aby działały bez zarzutu i nie doszło do ich zużycia lub naruszenia innych elementów konstrukcji. Jak się możesz domyślić, to spora oszczędność.
Zdecydowanie lepiej jest zapobiegać niż doprowadzić do poważnej awarii. Przede wszystkim ze względów finansowych, ale nie tylko. Serwis wykonywany regularnie to kwestia sprawdzenia poszczególnych podzespołów, natomiast poważniejsza awaria może oznaczać konieczność oddania roweru na dłużej. W ostatnich czasach duży problem stanowi także dostępność poszczególnych części czy podzespołów. To także może wpłynąć na czas naprawy roweru. Oczywiście, dla osób które używają go w celach rekreacyjnych nie będzie to aż tak istotne jak dla tych, którym rower służy za środek transportu. Regularnie wykonywany serwis rowerowy jest więc najlepszą metodą na zapobieganie poważniejszym awariom i powinien być wykonywany regularnie.
Co zrobić kiedyś coś stuka lub zgrzyta?
Nawet jeśli nie jesteś wyspecjalizowanym diagnostom, to korzystając na co dzień z roweru możesz wyczuć lub usłyszeć kiedy coś nie gra. Jeśli nie wykonywałeś regularnego serwisu, to może się okazać, że te niepokojące dźwięki to właśnie sygnał, że coś jest nie tak. To już ostateczne ostrzeżenie i wezwanie do natychmiastowego działania. Tylko co zrobić? Udać się do serwisu! Często za dziwne dźwięki dochodzące z roweru podczas jazdy czy przerzutki, które same przeskakują odpowiedzialne są piasty wielobiegowe. Zapewne nie wiesz co to jest? Nie musisz, ważne że specjaliści dokładnie wiedzą jak się tym zająć. Co ciekawe, możesz zgłosić się do serwisu z dowolnego punktu w Polsce i zawsze będziesz mieć blisko. Wystarczy, że wyślesz koło z piastą wielobiegową prosto do serwisu. To wygodny sposób i pewność, że trafi ono w ręce osób, które się na tym znają.