Piasty wielobiegowe to rozwiązanie dedykowane dla osób, które cenią sobie wysoki komfort jazdy i wygodę. W rowerach tego typu nie ma wolnobiegu, kasety, ani zębatek zewnętrznych wymagających regularnego czyszczenia i ochrony. Przekładanie znajdują się wewnątrz. Są skutecznie zabezpieczone przed brudem oraz niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych. Ogromnym atutem piast wielobiegowych jest prosty system regulacji, który obejmuje wyłącznie kontrolę naciągu linki.
Mimo łatwej regulacji sam mechanizm piast wielobiegowych jest dość skomplikowany. To czyni go kosztownym. Jak dbać o piasty wielobiegowe, aby na długo zachowały sprawność? Gdzie szukać pomocy w przypadku awarii?
Konserwacja piast wielobiegowych
Przy prawidłowym użytkowaniu i konserwowaniu piasty wielobiegowe można śmiało zaliczyć do sprzętu bezusterkowego, z zalet którego możemy korzystać przez wiele lat. Jednak brak odpowiedniego serwisu może spowodować nieodwracalne zmiany w mechanizmie i skutkować koniecznością wymiany piasty. Szczególnie istotna jest w tym przypadku prawidłowa konserwacja. Zabieg możemy przeprowadzić samodzielnie. Może go dla nas wykonać także profesjonalnych serwis piast wielobiegowych.
Na czym polega konserwacja mechanizmu?
Piasty wielobiegowe zaleca się konserwować co najmniej raz w roku. Zabieg wymaga rozłożenia mechanizmu na podzespoły. Kolejnym krokiem jest dokładne usunięcie starego smaru. W tym celu warto zastosować specjalne środki o właściwościach odtłuszczających. Jeśli po usunięciu starego smaru zaobserwujemy na częściach i komponentach oznaki korozji, niezbędne będzie zastosowanie środka odrdzewiającego, a następnie zabezpieczenie części przed ponownym rdzewieniem. Tak wyczyszczone i zabezpieczone elementy należy ponownie pokryć smarem i złożyć.
Przy konserwacji piast trzeba pamiętać o kolejności składania podzespołów. Nieodpowiednie złożenie mechanizmu może spowodować nieodwracalne uszkodzenia poszczególnych części. Na koniec ważne jest podpięcie i regulacja linki. Jeśli ten zabieg przeprowadzimy nieprawidłowo, przerzutki nie będą działały.
Rowerzystom, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z piastami wielobiegowymi i nie posiadają doświadczenia w ich konserwacji polecamy skorzystanie z pomocy profesjonalnego serwisu. To pewność, że części zostaną skrupulatnie wyczyszczone i zabezpieczone oraz prawidłowo złożone.